Coaching systemowy – czym jest?
Nasze życie zarówno osobiste, jak i zawodowe toczy się w zakresie wielu systemów; relacji rodzinnych, w ramach organizacji oraz grup, w których funkcjonujemy, przynależności towarzyskiej, społecznej, kulturowej, religijnej, politycznej, narodowej.
Każdy z tych systemów wytwarza własne prawa dotyczące lojalności oraz wymogów koniecznych, aby być członkiem danego systemu. Te prawa i zasady poszczególnych systemów, do których należymy tworzą balansujący wspólnie rodzaj dynamiki kształtujący istotę naszych relacji z innymi. Część praw i zasad systemów możemy rozpoznać świadomie, część z nich działa poza naszą świadomością wpływając w istotny sposób na postawy, zachowania, stany wewnętrzne, relacje z innymi, poziom naszej skuteczności i jakość naszego funkcjonowania.
Systemowe podejście w coachingu pozwala świadomie rozpoznać całe spektrum współzależności, w jakich funkcjonujemy. Umożliwia uchwycenie złożoności systemowych czynników wpływających na funkcjonowanie osoby, relacji międzyludzkich oraz organizacji. Systemowe podejście daje także skuteczne narzędzia pozwalające na głębokie zmiany w kierunku optymalnego balansu osobistego, relacyjnego oraz organizacyjnego.
Niektóre problemy w organizacji dają się rozwiązać na poziomie jednostek, a inne wymagają interwencji systemowej, gdyż ujawniają głębszą dynamikę systemu.
Organizację tworzą ludzie, stanowiąc system, w którym istnieje płaszczyzna, którą można nazwać wspólnym polem podświadomości systemu.
Ustawienia systemowe umożliwiają dostęp do wielu poziomów zależności oraz wgląd w to, co systemy łączy i spaja. Dzięki temu instrumentowi, to co nieświadome może zostać uwidocznione i jako nowe zasoby, możliwości wskazać na kierunki rozwiązań.
Coaching systemowy opiera się na tworzeniu i rozpoznawaniu „ruchomych map” będących podłożem tematu, z którym przychodzi do coacha klient, lider zespołu, organizacja. „Ruchome mapy” uwidaczniają ukryte systemowe oddziaływanie, pozwalają je rozpoznać, uznać to, co jest w systemie istotne i wymaga szacunku, znaleźć możliwości optymalnego rozwoju, a co za tym idzie wprowadzić nową harmonijnie działającą postawę.
Coaching systemowy wykorzystuje się w:
- life-coachingu dotyczącym szerokiego spektrum tematów coachowanej osoby,
- coachingu menadżerskim jako wsparcie w zarządzaniu organizacją, rozwiązywaniu konfliktów w ramach organizacji, w tematach związanych z rozwojem i optymalnym funkcjonowaniem firmy, zespołu.
Przykładowe tematy dotyczące organizacji, w których pomocny jest coaching systemowy:
- Relacje pomiędzy współpracownikami, działami, kierownictwem .
- Projekty; badanie możliwości sukcesu, ograniczeń, szukanie rozwiązań.
- Produkty np. pozycjonowanie i rozwój produktu.
- Relacje z klientami zewnętrznymi, sponsorami.
- Procesy restrukturyzacje, zmiana struktury organizacyjnej firmy, fuzje.
- Praca z celami w perspektywie długo- i krótkoterminowej.
- Zmiana i poszukiwanie własnego stylu kierowania firmą.
- Procesy rekrutacyjne – obsadzanie stanowisk, zwolnienia.
- Tworzenie wizji, idei, projektowanie zmian i wprowadzanie ich w życie.
- Zarządzanie konfliktami, interwencje kryzysowe.
- Pozycjonowanie firmy na rynku i relacji wobec konkurencji.
Co umożliwiają ustawienia w coachingu?
- pozwalają szybko rozpoznać, gdzie jest istota problemu,
- ujawniają ukryte dynamiki w systemie,
- wskazują zasoby i nowe rozwiązania,
- dają informacje, o tym co służy systemowi, by sprawnie i efektywnie funkcjonował.
Ustawienia można stosować, by rozpoznać dynamikę:
- systemu w całości (organizacji, firmy, zespołu)
- wybranych relacji (np. przełożony – współpracownicy, relacje między działami, relacje między produktem firmy a klientami)
- osobistych uwarunkowań osoby wpływających na jej funkcjonowanie zawodowe
Pracujemy w następujących formach:
- sesje indywidualne dotyczące osobistych kwestii związanych z rozwojem zawodowym, prosperitą finansową itp,
- sesje indywidualne dotyczące organizacji przeprowadzane z osobą funkcjonującą w danym systemie (np. właściciel firmy, manager),
- sesje grupowe dotyczące tematu organizacji – np. z kadrą zarządzającą, z przedstawicielami działów.
Koszt i czas trwania coachingu systemowego ustalamy indywidualnie z Klientem dostosowując do zakresu potrzeb i złożoności tematu.
© by Agnieszka Gąsierkiewicz